IO.NO

Fullversjon Nytt søk

Solør Motorcykkel Klubb

Vis i kart
990 42 580
roy@solormcklubb.no www.solormcklubb.no

Mer informasjon

Velkommen til Solør Motorcykkel klubb

Vi driver med:

Roadracing

Roadracing er hastighetskjøring med motorsykler på asfaltbaner med høyre og venstresvinger, og denne idretten er virkelig motorsyklistenes Formel 1. Den vanligste løpsformen i dag er kjøring på lukkede baner som er spesialkonstruert for motorsykkelracing. Man bruker sykler som er svært like de sportssykler “vanlige motorsyklister” kjører på veien. Sågar er flere nasjonale og internasjonale klasser bygget opp på standardsykler hvor kun mindre modifiseringer er tillatt,

Dragracing

DragRacing er en aksellerasjonskonkurranse mellom 2 motorsykkler som foregår over en distanse på 201,17 meter (1/8 mile) eller 402,33 meter (1/4 mile). Vinner er den som først passerer målstreken, uavhengig av tid. Først kjøres det en kvalifisering hvor førerne plasseres i en elimeringsstige etter den tiden de brukte i kvalifiseringen

Enduro

Enduro er som et maratonløp; førerne konkurrerer i opptil 8 timer hver dag. I utlandet foregår en konkurransene over flere dager. I Norge kjøres det foreløpig bare dagskonkurranser - Enduro Spesial (kan sammenlignes med rally i bilsport). Dette er en rundløype hvor den som vinner er den føreren som klarer å kjøre flest runder. Et etappeløp er en utholdenhetsprøve hvor kjørerne tilbakelegger så mye som 20-30 mil i løpet av en dag. Underveis må man kjøre spesialprøver, hvor tidtakingen er viktig. Dessuten gjelder det å holde et tidsskjema: Kommer kjøreren for tidlig får han straffeprikker, det samme skjer hvis han kommer for sent!

Minimoto

Minimoto er en roadracingsykkel i miniatyrformat som holder som er ca. 45 cm høy og 100 cm lang. Vekten ligger på rundt 22 kg. I den her pakken han man lykkes med å putte i en motor på 40ccm som gir alt mellom 4,2 - 22 hk. Sporten begynte i Italia for ca. 15 år siden. Store navn innen roadracingsporten så som Max Biaggi, Valentino Rossi, Loris Capirossi mfl. har begynt sin karriere med denne sporten en gang i tiden. Minimoto kjøres i hovedsak på gokartbaner. Banen skal være minst 350 meter lang og være ca. 5 meter bred. Lengste rettestrekk er max 70m. Etter et vist antall treningsrunder starter førerne samlet og kjører et vist antall runder. Den som først passerer mållinjen har vunnet.

MX Motocross

Motocross foregår på en spesialanlagt bane, og et race kan ha så mange som 40 startende. De første 200 meterne av banen er ei rett slette. Deretter sendes førerne inn i en krapp sving, og det er snarere regelen enn unntaket at det skjer en og annen klinsj mellom syklene i denne første svingen. Resten av banen er sammensatt av hopp som har lengder fra 5-10 meter og helt opp imot 30 meter. Syklene danser av gårde med hylende motorer og en hale av grus og småstein etter seg. Ferden går gjennom svinger, opp og ned bakker og bortover sletter – noe som både medfører lange strekk med bånn pinne og full rulle, samt krevende nedbremsinger før skarpe svinger. Et heat varer gjerne i 30 minutter + 2 runder, og la det være sagt med en gang: Dette er en veldig fysisk krevende idrett. Utøverne må ha svært bra kondisjon samt godt med styrke i hele kroppen. Dessuten krever det ikke så rent lite mot: Tenk deg når 40 førere kommer fresende inn mot første sving i 90 km/t – da er det for sent å skylde på du at har lovt mamma å legge lillebror!

FMX - Freestyle MotoCross

FMX er Free Style MotoCross. Dette kan med rette betegnes som motorsportens ekstremsport. En konkurranse foregår på en spesialbygget bane med ett eller flere hopp. Utøverne tar tilløp til hoppene via en rampe, og utfører ulike triks, eksempelvis “BACKFLIP”, men de er oppe i lufta. Det er om å gjøre klare flest mulig triks best innenfor en gitt tidsramme, og dommerne gir poeng etter utførelse og vansklighetsgrad på trikset. De to beste FMX - førerne i Norge er uten tvil Ailo Gaup og Øystein Kjørstad, som også befinner seg helt i toppen Internasjonalt.

Speedway

I Norge er det tillatt å kjøre Speedway på spesielt godkjente opråder og i regi av en klubb som er medlem i NMF (Norges Motorsportforbund). Alle som kjører Speedway må ha lisens. Det finnes rekruteringslisenser som du kan løse når du møter opp på ett bane område. Får å få trenings- eller konkurranse lisens, må du gå ett lisenskurs (debutantkurs) som inneholder minst 4 timer teori og 11 timer kjøretekinkk.

Rundbanegrenen består i Speedway og Rundbane. Speedway konkkurerer på ovale baner opp mot 400 meter, med 4 utøvere samtidig over 4 runder. Det arrangeres NM individuelt og NM for lag. Det arrangeres også løp for langbane (på Travbaner) og IceRacing som kjøres på skjøytebaner. Førerne benytter seg da av spisse pigger i dekkene som er 28mm lange.

Aldersgrense for å kjøre inntil 60ccm laveffekt er 5 åt. Aldersgrensen for inntil 85 ccm er 10 år. For å kjøre inntil 125 ccm må du være 14 år. For større sykkler er aldersgrensen 16 år.

Supermotard

Supermotard er en forholdsvis ny motorsportgren, både i Norge og i utlandet. Supermotard ble først dratt igang i Frankrike mot slutten av 90 tallet. Sporten rekrutterte raskt aktive førere fra kjente motorsykkelgrener som MotoCross, Trial, RoadRacing og Speedway. I Norge organiseres Supermotard idag under MotoCrosskomiteen, med hensyn til lisenskurs gjelder samme regler som for MotoCross. Du finner også Supermotardløpene på terminlista for MotoCross.

Banebredden er minimum 8 meter rundt hele banen og banelengden er på ca 1300 meter. Selve banen er bygd opp av rundt 70 prosent asfalt (eventuelt en GoCart (bil) eller RoadRacing bane) og rundt 30 prosent grus.Gruspartiet minner mer om en MotoCross bane med muligheter for blandt annet hopp og konstruerte dumper.

En Supermotardkonkurranse kjøres med felles start for hele feltet, og det konkurreres da i heat på 8 runder. Disse korte heatene kan raskt utarte seg til å bli svært så underholdene for publikum, da noen av kjørene har mer kunnskap til kjøring på grus mens andre er sterkest på asfalt.

Touring / Landevei

Dette dreier seg om, som det egentlig ligger i ordene, kjøre landeveistur. Det primære er gleden ved å kjøre en tur i fin natur på trivelige veier og nyte friheten. Se nye steder, treffe nye venner og ha det hyggelig sammen. Sosialt samvær med likesinnede er et av de viktigste tingene ved deres aktivitet. Trafikksikkerhetsarbeid, så som kjøre- og sikkerhetskurs, samt holdningsskapende arbeid er også en prioritert oppgave. Trygghet for alle tohjulinger som ferdes i trafikken er mottoet !

Hvem er vi ?

Solør Motorcykkelklubb har mange medlemmer som kjører touring / landevei. Det er faktisk disse medlemmene som danner hovedstammen i klubben vår. Dette er medlemmer som gjerne er godt voksne, og som har gjort “comeback” som MC-førere. De har aldri glemt gleden ved å ferdes etter landeveien mens vinden suser og de kjenne den brusende frihetsfølelesen.

I løpet av de siste sesongene har det også vært en økende interesse blant de yngste også når det gjelder touring / landevei. Dette har klubben ivaretatt ved å ha en egen ungdomsrepresentant i styret.

Trial

Snøscootercross

Snøscooter er ikke bare sport, men også en fysisk aktivitet som kan utføres som ren rekreasjon.

For å kunne drive med snøcross må du være medlem av en klubb tilsluttet Norges Motorsportforbund og ha lisens.

Aldersgrenser I snøcross fra 5-9 år kan du kjøre inntil 185 ccm laveffekt snøscooter på lukket bane. Klassen 380 ccm Junior kan du starte å trene i fra fylte 9 år og konkurrere fra 12 år. Fra du er 16 år er det fri kubikkstørrelse på snøscooteren og du kan dermed kjøre i alle klassene.

Om Snøscootercross Snøcross kjøres på lukkede baner som legges i terreng der en bevarer terrengets profiler. Banen skal være mellom 800 og 1500 meter lang og 10 meter bred. Startsiden skal ha plass til 20 maskiner, det vil si at den må være på 30 meter bred og ha en lengde på rundt 80-100 meter, der startsiden ender opp i en 90 graders sving. En typisk konkurranse kjøres over 2 eller 3 heat på 10 minutter + 2 runder. Det kjøres også stadioncross etter eget reglement, da i hovedsak på baner på 400 til 600 meter.

Vi tilbyr også barneidrett. Det er kun i regi av Norges Motorssportforbund (NMF) at barn og unge mellom 5 og 16 år kan kjøre motorsykkel i Norge. Barnekjøring kan kun skje på lukkede baner og anlegg som er godkjent av NMF. De som skal kjøre må ha gjennomgått lisenskurs, ha løst årslisens som inneholder forsikring og være tilsluttet klubb i NMF. Spesialutdannede aktivitetsledere for barneidrett /motorsykkelidrett skal lede alle tilbud og aktiviteter innenfor barneidrett i NMF-klubbene.

Kontaktinformasjon

www.solormcklubb.no

Besøksadresse Storskjæret 67-2, 2437 Haslemoen
Postadresse Postboks 118, 2436 Våler i Solør
 
Epost
roy@solormcklubb.no
Telefon
(+47) 990 42 580
Mobiltelefon
(+47) 990 42 580

Last ned visittkort
Internettopplysningen - io.no Om oss Cookies