Jeg har lagt bak meg et langt og spennende liv som bl.a. førskolelærer, spesialpedagog og pedagogisk psykologisk rådgiver. I alle disse årene har jeg vært spesielt opptatt av barn, unge og deres foreldre/familier som av ulike grunner måtte befinne seg i sårbare og utsatte (livs)situasjoner. Fosterbarn og deres familier opptar meg sterkt. Jeg tror at barns reaksjons- og væremåter alltid har en grunn, er logiske for barnet selv og er det beste de klarer i øyeblikket. Ofte mangler de språk til å uttrykke seg med. Følelser, forvirring og frustrasjoner tar lett overhånd. Vi må hjelpe barn til økt selvinnsikt og -forståelse og til å utvikle sitt følelsesspråk. Det handler om å forhindre utvikling av et negativt selvbilde og selvfordømmende tanker.
Jeg har arbeidet i barnehage i mange år og i PPT (pedagogisk psykologisk tjeneste) de siste 11 - 12 årene. Idag er jeg selvstendig næringsdrivende, og arbeider som fagbokforfatter, kurs-/foredragsholder og veileder.
I mitt arbeid står dialogen sentralt; dialogen med andre og ikke minst dialogen med oss selv. Empati og anerkjennelse er mine grunnverdier og utgjør den plattformen som jeg baserer min tenkning og tilnærming på. I møte med andre mennesker tror jeg mer på tilstedeværelse og nærvær enn teknikk.
Jeg var ferdig utdannet førskolelærer i 1975 og tok videreutdanning i spesialpedagogikk fram til embetseksamen i spesialpedagogikk ved ISP, Universitetet i Oslo, i 1999. De siste årene har jeg skrevet fire bøker rettet mot ansatte i barnehage, skole primært, men temaene er like relevante for alle som arbeider med barn. Bøkene leses også av foreldre. De siste 10 årene har jeg drevet omfattende kurs- og veiledningsvirksomhet og veiledet både enkeltindivider og grupper i både barnehage og skole.
Jeg kan tilby kurs og/eller veiledning alt etter behov.. Jeg stiller meg fleksibel til å skreddersy opplegg som knytter seg til de temaene som er nevnt under. Å for eksempel kombinere kurs/fagdager med veiledning i etterkant i forhold til egen praksis, har ofte vist seg å være en spennende og meningsfull arbeidsmåte. Jeg har lang erfaring i å veilede ansatte i barnehager og skoler, både individuelt og i grupper, og I etterkant av kursene mine forekommer det at enkelte ønsker å arbeide mer systematisk med for eksempel samtaler med barn eller samarbeid med foreldre. Det kan være nyttig å knytte til seg en ekstern veileder. Dette er en spennende arbeidsform og kan igangsette gode selvutviklingsprosesser. Foreldreveiledning Noen ganger kan det være godt å ha noen å tenke høyt med, eller dele bekymringer og/eller uro om eget barn. Som en nøytral utenforstående, med både fagkunnskap og -erfaring samt livserfaring, kan jeg tilby å være en refleksjonspartner eller veileder for foreldre.